Twee jaar geleden openden de deuren van Dierenkliniek Sniederslaan in Bladel. De vier dierenartsen en vier assistenten staan klaar om alle zieke gezelschapsdieren te behandelen met de meest geavanceerde apparatuur. Niet alle dieren genezen, dat is de realiteit. Sinds de start van Natura Nova is een samenwerking ontstaan tussen het dierencrematorium en de dierenkliniek.

Nieuwe praktijk

Trots vertelt dierenarts Leontine Donkers over de nieuwe praktijk. “We waren toe aan een nieuwe praktijk en zijn dolblij met deze locatie. Dicht in het centrum en dus goed bereikbaar. Leuk detail: dit pand was vroeger van een huisarts in Bladel, nu van een ‘huisarts’ voor dieren. Al doen we méér want anders dan bij mensen, voeren wij ook operaties uit. Daarvoor hebben we geavanceerde apparatuur in huis; we maken echo’s, röntgenfoto’s en kunnen bloedonderzoek doen waarvan we snel de uitslag hebben. We zijn van alle gemakken voorzien en daar profiteren onze klanten van. We behandelen alle gezelschapsdieren.”

Persoonlijke aandacht

Bart van Kerkhof van Natura Nova heeft bij de start van zijn dierencrematorium alle dierenartsenpraktijken in de regio persoonlijk bezocht. “Hij kwam bij ons langs en het gevoel was meteen goed”, vertelt Leontine. “Bart heeft ons precies uitgelegd wat zijn diensten inhouden, wat allemaal mogelijk is en hij liet een filmpje van zijn dierencrematorium zien. Die persoonlijke aandacht maakt het bijzonder. Hij had ook een mailtje kunnen sturen maar zo werkt hij niet; hij heeft écht aandacht voor de mensen waar hij mee in contact staat. We hebben een prettig gesprek met hem gehad en besloten zijn diensten voor te stellen aan onze klanten die afscheid moeten nemen van hun dier.”

Respect

Feitje: de meeste (huis)dieren overlijden door euthanasie en daar komt dus altijd een dierenarts aan te pas. “Meestal laten we een huisdier op de praktijk inslapen maar het komt ook voor dat we dat bij de mensen thuis doen. Van te voren hebben we dan met onze klanten besproken of ze hun huisdier willen laten cremeren. Als dat zo is, stellen we Bart zo snel mogelijk op de hoogte. Na het overlijden wordt het huisdier door hem opgehaald en neemt hij verder contact op met de nabestaanden. Dat doet hij altijd met het grootst mogelijke respect.”

Onderscheidend

Leontine heeft een goed voorbeeld van de persoonlijke aandacht. “We hadden een huisdier dat we tijdens de operatie – in overleg met de eigenaar – moesten euthanaseren. Zij hadden besloten dat het dier daarna naar het dierencrematorium zou gaan. Eenmaal thuis bleek dat ze toch liever wilde dat hun maatje nog even thuis was, zodat ze goed afscheid konden nemen. Het was al wat later op de avond toen ze mij daarover belden. Ik heb Bart gebeld en het bleek geen probleem; het dier werd keurig netjes naar huis gebracht en later, toen het gezin er écht klaar voor was, weer opgehaald. Met deze service onderscheidt Bart zich echt.”

Leontine heeft veel positieve feedback gehad van haar klanten die hun huisdier bij Natura Nova hebben laten cremeren. “De ruimte die ze krijgen, de rust, het respect; iedereen is positief. Het past helemaal in deze tijd, waardig afscheid nemen van een huisdier. Wij zijn blij dat we in zee zijn gegaan met Bart.”