Elke crematie begint met de melding dat een dier overleden is. Dat is dus voor Bart elke keer het moment om een nieuwe traject op te starten. Hij neemt je graag mee om mee te kijken welke werkzaamheden er komen kijken bij de crematie van een huisdier.

Het begint bij de melding

Een melding kan op verschillende manieren binnenkomen. “Het kan zijn dat de eigenaar ons belt of het kan via de dierenarts of een dierenpension”, vertelt Bart. “De eerste vraag die wij stellen is: kan de eigenaar het dier zelf komen brengen of halen wij het op? Op dat moment begint voor de eigenaar het afscheid al en daar geven we altijd ruimte voor. We passen ons schema daarop aan; geven de tijd die nodig is. Dat is de reden dat álles bij ons op afspraak is. De ruimte en tijd is gewoon nodig, verdriet kun je niet overhaasten.”

Gesprek met ruimte voor emotie

Bij het eerste gesprek worden alle afspraken op papier gezet en de nodige formulieren ingevuld. “Het is af en toe ook heel zakelijk. Er moet gesproken worden over de mogelijkheden en kosten en alles moet goed vastgelegd worden. Voor de NVWA is het van belang dat álles goed gedocumenteerd wordt maar ook voor onze klanten is het belangrijk dat we precies doen wat we afspreken. Zo’n gesprek kan soms best even duren, omdat mensen heel hoog in hun emotie zitten. Aan ons de taak om rust te creëren zodat de juiste beslissingen genomen kunnen worden.”

Ophalen of ontvangen huisdier

Bart: “Het ophalen of ontvangen van het huisdier is altijd een emotioneel moment. Dat is namelijk doorgaans het moment dat de eigenaren voor het laatst samen zijn met hun dier. Op verzoek kan later in de week nog een extra moment van afscheid zijn, maar dat moeten we van te voren goed afspreken. Wanneer het dier bij ons is binnengekomen, maken we meteen een pootafdruk op papier, later kan altijd nog gekozen worden voor een afdruk in klei. Als de klant het wil, is dit ook het moment om een plukje haar af te scheren.”

Cremeren

Eén dag in de week is gereserveerd voor de crematies. “Nadat we ’s morgens de oven aan hebben gezet, zijn we daar de hele dag druk mee. Crematies kunnen zowel individueel als collectief zijn en ook hier geldt: dat is afhankelijk van de wensen van de eigenaren. Die dag zijn we altijd heel geconcentreerd bezig. Alles moet kloppen en gaat volgens de wensen van onze klanten. De as van individuele crematies vangen we op in een urn en wordt later op de dag of de volgende dag opgehaald door de eigenaren. Ook nu weer op afspraak met ruimte voor de emotie die er mag zijn.”

Uitstrooien

De as van de dieren na de collectieve crematie worden uitgestrooid in het strooiveld achter het crematorium. “Ook dat is aan regels gebonden, als onderneming mogen wij dat alleen op aangewezen plekken doen. Voor eigenaren gelden andere regels, die mogen de as van hun huisdier overal uitstrooien.”

Onderhoud terrein

Wanneer Bart en de medewerker niet bezig zijn met gesprekken, klanten en huisdieren, is er tijd om het terrein bij te houden. “Het respect dat we hebben voor ons vak, vertaalt zich ook naar een keurig terrein. Het uitstrooiveld houden we netjes, geen onkruid tussen de tegels, de struiken op tijd gesnoeid en binnen in het crematorium is ook alles schoon en fris.”

Relatiebeheer

Op verzoek van relaties – dierenartsen – kan een bezichtiging van het dierencrematorium worden georganiseerd. “Het is voor ons belangrijk dat we onze relaties laten zien wat ze voorstellen aan hun klanten. Daar nemen we ook graag de tijd voor. Wij vinden het ook fijn om kennis te maken met hun in hun praktijk. Op regelmatige basis bezoeken wij een praktijk om ons voor te stellen en onze werkwijze uit te leggen.”

Administratie

De financiële administratie moet ook gebeuren tijdens de werkweek. “Dat doen we in de uren die overblijven. Onze primaire focus ligt uiteraard altijd op onze klanten en hun huisdieren, die we een waardig afscheid willen geven. Zo zie je, elke dag brengt de nodige werkzaamheden mee, die we met de grootste zorg en respect uitvoeren. Geen dag is hetzelfde en dat maakt ons werk mooi en waardevol.”